NVC....

"Min" UGL handledare ringde för att stämma av lite efter kursen....  Eftersom vi sedan tidigare känner varandra så blev det en ganska kort avstämmning började dock prata lite om NVC:

En del av kursen handlar nämligen om NVC (non violence communication).

Kom plötsligt ihåg när jag var på kurs med grundaren av detta språk Marshall Rosenberg.

Jag hade precis kommit hem från en annan kurs med en vecka i meditation, pga försenade tåg spenderat hela natten på en buss som hade fastnat i Söderhamn och sen skulle jag sätta mig och vara med på en 3 dagars kurs med Marshall.
Kaos i hjärnan !
Jag fattade ingenting, kom ihåg att jag satt i 3 dar och försökte få orden att betyda nått men det var bara helt tomt i mitt huvud....

Så nu när jag var på UGL kursen så föll plötsligt några av bitarna på plats, att i stället för att fastna på orden se behovet bakom. Det är svårt att förklara aha upplevelsen, men allt blev så mycket enklare och även om allt inte sjunkit in än så tränar jag för fullt .... bara att förstå att människor är inte arga eller irriterade utan har otillfredsställda behov är en jävligt spännande insikt !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0