Civil olydnad...

Jag läste en kommentar jag fått angående mitt nya medlemsskap i Greenpeace.

"Vill du stödja en organisation som använder illegala metoder så.. Medbrottsling?"


Den var säkert skriven med glimten i ögat.

Jag började ändå tänka lite på att om inga människor använde sig av lite civilolydnad med jämna mellanrum, då skulle ju INGEN utveckling ske.....

Kvinnan skulle säkert inte ha någon rösträtt och skulle kanske fortfarande som det står i bibeln, tiga i församlingen. Homosexualitet skulle fortfarande vara totalt olagligt (vilket det i och för sig är i vissa länder), vi skulle förmodligen inte leva i en demokrati, alla skulle inte ha rösträtt.
Listan kan egentligen göras hur lång som helst när man tänker på hur mycket en del människor har kämpat för olika saker och det är saker som vi idag mer eller mindre tar förgivet....
Tänk om alla dessa personer hade begränsat sig på grund av  lagar och förordningar, undrar hur världen hade sett ut då.

Nä jag är för civil olydnad, i alla fall när den leder till en öppnare och trivsammare värld där alla människor får plats att vara precis det dom vill !

Kommentarer
Postat av: Bright

Jaaa eller varför inte både fira och utöva Civilkuraget mer?!...det är ju underbart:)

2009-07-21 @ 17:41:47
URL: http://metrobloggen.se/bright
Postat av: Ellie

Civilkurage är jag också jävligt för !! Man kanske kan sammanfatta det som att jag är för det civila på det stora hela....; )

2009-07-22 @ 18:51:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0